Ranking

Ranking

Volgende maand zien we ze weer: de top 10 van best verkochte boeken van het jaar en andere bestsellerslijstjes. Die lijstjes betekenen niet allemaal hetzelfde. De ene ranking is de andere niet.

Allereerst heb je rankings op basis van verkoop. Zo hebben de boekhandels hun wekelijkse top 60 van best verkochte boeken. En zo heeft managementboek.nl een eigen top 100 van, jawel, de best verkochte managementboeken. Sommige boekhandelketens hebben dan weer hun eigen top 10 van best verkochte boeken, soms zelfs per genre (fictie, non fictie, thrillers, feel good).

Ik weet nooit zo goed wat ik met deze rankings aan moet. Dat er veel exemplaren van een boek worden verkocht is natuurlijk fijn voor de auteur en voor de boekhandel. Maar worden al die boeken ook altijd echt (helemaal) gelezen? Bij sommige titels heb ik mijn twijfel. En als ze wel helemaal gelezen worden, wat is dan het oordeel van de lezer? Dat een boek heel goed verkocht wordt zegt mij dus niet zoveel.

Daarnaast zijn er de websites waarop boeken door lezers gewaardeerd worden met 1 – 5 sterren. Denk aan Goodreads, Tzum en natuurlijk Hebban. Hier is de lezer aan zet. De lezer dus als recensent. Die informatie vind ik persoonlijk al een stuk interessanter.

Ook professionele recensenten, in dienst van dagbladen en tijdschriften, geven in hun recensies vaak een aantal sterren mee aan het besproken boek. Ook dit is voor mij wel een belangrijke informatiebron. Als een bepaalde recensent een boek vijf sterren meegeeft, dan heb ik er vaak vertrouwen in dat ik dat boek wel eens een fijn boek zou kunnen vinden.

En dan is nog een andere vorm van ranking: die van de nominaties en prijzen. Vaak alleen door vakjury maar er zijn ook echte publieksprijzen. Ook bij die laatste is de lezer aan zet.

(Dit blog verschijnt gelijktijdig als column in de Voorschotense Krant)

Ranking
Tags:     

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *