Daar gaan we weer
Managementboek.nl heeft een nieuwe nummer 1 op de bestsellerslijst: ‘Don’t push me!’ van Genieke Hertoghs. Het is haar van harte gegund! Echt!
Dus helemaal los daarvan, mijn eerste reactie toen ik de titel zag, was: daar gaan we weer!
Weer? Ja, weer, en niet een klein beetje ook, maar helemaal. Want deze titel, of beter: omslagpagina, voldoet aan alle klassieke retorische kunstgrepen om de lezer in te pakken. Ik zeg bewust en expres: klassieke retorische kunstgrepen want de hedendaagse marketing is minder origineel dan je misschien denkt. Maar tegelijk niet minder effectief!
Ga maar na
– Om iemand mee te nemen in een goed verhaal is het verstandig om in te spelen op een emotie (beroep op pathos), liefst eentje waar de lezer herkenbaar last van heeft: ‘Don’t push me’. Veel leidinggevenden zullen dit herkennen. De ervaring van iemand die door jouw toedoen druk ervaart om een richting op te gaan die die iemand misschien wel helemaal niet wil.
– Er is gelukkig een oplossing voorhanden: dit boek. Dat jou leert ‘hoe je mensen wel beweegt’. Pfff, wat een geruststelling! Het kan dus anders. Er is een way out. En jij begrijpt natuurlijk best dat het niet de bedoeling zal zijn om mensen te leren schommelen of hoepelen, maar om hen ‘in beweging te krijgen’. Maar ja, dat zijn weer zoveel woorden.
– De schrijver/schrijfster heeft er goed over nagedacht want anders kom je niet tot ‘een systematische aanpak om een ander te activeren’. Misschien gebruikt ze wel de inzichten van anderen, wetenschappelijk onderzoekers wellicht, je weet maar nooit. Me dunkt, jij als manager hebt zo je ergernissen over collega’s die niet willen bewegen, maar de schrijfster weet er wel raad mee. Die heeft er echt goed over nagedacht anders kom je niet tot iets ‘systematisch’.
– Je krijgt ook nog eens een bonus! Je leert door het lezen van dit boek hoe je die iemand, die zo vervelend doet en telkens roept ‘don’t push me’, je leert dus die iemand te activeren in ‘z’n onbewuste brein’. Wow, wie wil dat niet! Iemands onbewuste brein manipuleren! Jezelf een beetje een tovenaar voelen. Een ander voor je kar spannen zonder dat die ander dat door heeft. Alles wat jij voortaan gaat doen heeft die ander, die iemand die dus zo vervelend doet, niet eens door!
Succes verzekerd, want ‘aanrader, bestseller’ met maar liefst vijf sterren. Meer zijn er niet te vergeven dus dit moet wel goed zijn.
Argeloze kijker
Nogmaals, ik gun Genieke Hertoghs succes. Laat daar geen misverstand over bestaan. Maar kijk nou eens wat er gebeurt. Je staat in een boekwinkel bij de tafel ‘management’ en je ziet dit boek. Wat er dan met je gebeurt, welke verschillende appèls alleen al de titelpagina op jou als argeloze kijker doet om jou tot kopen te verleiden.
Daarom wil ik managers bewust maken van de slimme trucjes die marketeers gebruiken om hun producten te verkopen. En ook, nogmaals, die marketeers zijn bepaald niet origineel, vaak wel effectief. Ze manipuleren met zo’n titelpagina ook jouw onbewuste brein!
Klassieke trucs
Wil jij meer weten over klassieke trucs die marketeers gebruiken? Wil jij doorzien hoe schrijvers van populaire managementboeken jou proberen te verleiden tot (helaas!) vaak heel simpele oplossingen voor heel ingewikkelde problemen? Lees dan Cicero leest Covey waarin ik meer dan tachtig populaire managementboeken analyseer op deze en tal van andere overtuigingstechnieken.